Tydzień o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej 2025

o

o

W dniach 29. 09. – 3.10.2025 w  Szkole Podstawowej nr 19 im. Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy miał miejsce Tydzień o Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej. Był on pełen wydarzeń, które miały na celu podniesienie świadomości uczniów na temat przemocy rówieśniczej i jej skutków, a także radzenia sobie ze stresem, ze swoimi emocjami. Rozmawialiśmy o empatii, szacunku i wsparciu, jakiego potrzebują.

  • Przez cały tydzień uczniowie wszystkich klas  brali udział w zajęciach profilaktycznych dotyczących cyberbullyingu i bullyingu  rówieśniczego.
  • Na korytarzach szkolnych zostały przygotowane gazetki utworzone z plakatów przygotowanych przez uczniów , dotyczące szeroko rozumianej przemocy.
  • Na zajęciach informatyki uczniowie klasy ósmej projektowali plakaty nawiązujące do aktywności służących przeciwdziałaniu przemocy i hejtowi.
  • Przedszkolaki uczestniczyły w zajęciach pn.”Metafora Serduszka”
  • Uczniowie klas I-III uczestniczyli w zajęciach pn.”Kim jestem dla siebie? Kim jestem dla innych?”
  • Uczniowie klas V-VIII uczestniczyli w zajęciach pn. „Mural Pozytywnej Myśli.”
  • W świetlicy szkolnej działania zostały ukierunkowane na rozwijanie empatii, naukę właściwej komunikacji oraz kształtowanie postaw szacunku wobec innych. Podczas zajęć uczniowie poznali zasady porozumienia bez przemocy – tzw. „język żyrafy” i „język szakala”. Dzieci uczyły się wyrażania swoich uczuć i potrzeb w sposób spokojny i nieoceniający, a także rozmawiały o tym, jak rozpoznawać emocje innych osób i jak reagować na sytuacje konfliktowe.
  • Uczniowie edukacji wczesnoszkolnej odbyli spotkanie z przedstawicielem Straży Miejskiej, podczas którego funkcjonariusze wyjaśnili, czym jest przemoc, jakie mogą być jej konsekwencje oraz jak ważne jest reagowanie i zgłaszanie niepokojących zachowań.
  • Samorząd Uczniowski zorganizował konkurs na plakat propagujący szkolne życie bez przemocy.

3 października spotkaliśmy się, aby podsumować działania całego tygodnia. Zwróciliśmy uwagę, że wzajemna zabawa, pomoc słabszym i młodszym, rozumienie potrzeb własnych i innych nadają życiu sens, szczęście, satysfakcję. Chcąc promować dobre zachowania, zaproponowaliśmy czytanie opowiadania o emocjach przez starszego kolegę dla młodszych uczniów, wspólne kalambury, rysowanie. Zależało nam na tym, aby dzieci zrozumiały, że pięknym jest móc polegać na innych, ale też, aby inni mogli liczyć na mnie. Uczniowie przygotowali serce słów wsparcia. Najbardziej zaangażowani uczniowie otrzymali nagrody. Finalnym zadaniem było utworzenie żywego plakatu manifestującego nasz sprzeciw wobec przemocy rówieśniczej. 

Udział w obchodach Tygodnia o Przeciwdziałaniu Przemocy Rówieśniczej pozwolił uczniom lepiej zrozumieć, czym jest przemoc i jakie niesie skutki, a także uświadomił im, jak wielką wartością jest życie w zgodzie i wzajemnym szacunku w klasie, w szkole i w życiu codziennym.